Saturday, March 31, 2012

Lecture Anglaise : Golden Age of the Solar Clipper par/by Nathan Lowell

Participation au Défi lire en anglais : I read in english. 

First part in English, second one in French
D'abord en anglais, puis en Français


English
I may have talked already of Nathan Lowell's books... Yes, it's there, in the Gems, but if you haven't seen it, please pay attention : I heartily recommend everything he's written...


Golden Age of the Solar Clipper is the coming-of-age diary of a young man, Ishmael Wang, pushed into space-merchant life at the death of his mother. One book at a time (Quarter Share, Half Share, Full Share, Double Share, Captain's Chare, Owner's Share), he climbs the steps from bottom-level  deckhand, to full  owner (a few decades later) of a ship.



The miracle of the first books in the series, is that Nathan Lowell manages to interest us in the inner working of a ship, in the routine that helps Ishmael leave his old life and begin a completely new one. No real challenge for him then, but leisurely meeting and getting to know interesting people... I must say that I understand that this kind of writing will not please everyone, but I personally enjoy it really much. 

While the first books are mainly about routine and peoples interaction, the author slowly increases the challenge in the next ones, while still at each time keeping the good old interactions going... from ghost ships, to environmental failures, only space pirates are missing...

It is clear that I like sailing stories, either on the sea (Jack London's Seawolf, C.S. Forrester's Hornblower), or in space (Weber's Honor Harrington, Cherryh's Merchanter's Luck, David Feintuch's Seafort, ), and I must say that I find this series completelyon par with the rest of these... 
My only regret ? As Ishmael evolves, he has to leave friends behind, and get no news later. Well, I guess it's more realistic than I would like, there are after all some comrades who I have no news from... And Nathan Lowell has left the door opened to meeting them again.

I hope you won't mind my entering in the Reading in English Challenge since you may find I'm with this one...
First, I must admit that it would not ba a "reading", but a "re-reading", since I already went along all these stories once. Secondly, while there are 6 books, only 3 are available for the moment as ebook, published by Ridan Publishing, which left me to listen to the other ones available as audio-books (for free, but you're welcome to donate)...

Oh, and my note ? 5 stars.


Français
J'ai sans doute déjà parlé des livres de Nathan Lowell .. Ah, oui, c'est là, dans les "Gemmes" , mais si vous ne l'aviez pas vu, faites bien attention : Je recommande chaudement TOUS ses livres.



Golden Age of the Solar Clipper est un récit du passage à l'age adulte d'un jeune homme, Ishmael Wang, projeté dans la vie de marchant de l'espace à la mort de sa mère. Un livre à la fois (Quarter Share, Half Share, Full Share, Double Share, Captain's Chare, Owner's Share), il évolue du grade de simple matelot, à celui de propriétaire (quelques dizaines d'années plus tard) d'un vaisseau.




Le miracle des premiers livres de la série, est que Nathan Lowell arrive à nous intéresser au fonctionnement du vaisseau, à la routine qui aide Ishmael à quitter son antienne vie et en redémarrer une nouvelle. Pas de vrai challenge pour lui, mais on apprends doucement à connaitre et apprécier des gens intéressants... Je sais que ce genre d'histoire ne plaira pas à tous, mais j'apprécie beaucoup.

Alors que les premiers livres développent surtout la routine et les interactions, l'auteur intègre progressivement du challenge dans les suivants, tout en conservant les interactions... de vaisseau fantômes en pannes environnementales, seuls les pirates de l'espace manquent... 

Très clairement, j'adore les histoires de navigation, qu'elles soient maritimes (Jack London's Seawolf, C.S. Forrester's Hornblower) ou spaciales  (Weber's Honor Harrington, Cherryh's Merchanter's Luck, David Feintuch's Seafort ), et je dois dire que je trouve cette série tout à fait à la hauteur des autres.

Mon seul regret ? A mesure qu'Ishmael évolue, il est obligé de laisser des amis derrière lui, dont nous n'avons plus de nouvelles par la suite. Allez, je suppose que c'est plus réaliste que je ne souhaiterais, il y a après tout des camarade dont je n'ai pas de nouvelles récentes... Et Nathan Lowell a laissé des portes ouvertes pour qu'on les retrouve plus tard.

J'espère qu'on ne m'en voudra pas de compter ces livres dans le Défi "Lire en Anglais"... En effet, il faut que j'avoue qu'il ne s'agit pas d'une lecture, mais d'une "re-lecture". Et puis alors qu'il y a 6 livres dans cette série, seuls les trois premiers sont disponible sous forme d'ebooks (publiés par Ridan Publishing),  j'ai donc écouté les suivants, dispo gratuitement (mais vous pouvez donner) comme livres-lus (par l'auteur).

Oh, un détail, ma note ? 5 étoiles.

No comments:

Post a Comment